Bezár [x]
Már 2522 szócikk közül válogathatsz.

A Médiapédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes média- és marketing tudástár. Legyél Te is a Médiapédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!
Hirdetés


 

Az online marketing, más néven internet(es) marketing, az e-marketing egy fajtája. Az Internet létrejöttének korai éveiben (1995-2000), Közép-Kelet-Európában pedig a legutóbbi időkig, sok tévhit kapcsolódott hozzá, mostanában azonban egyre több olyan tiszta, átlátható módszertan létezik, amit a marketing szakemberek nagy hatékonysággal használhatnak fel online marketing programok kivitelezésére.

Az online marketing eszközei közül érdemes megemlíteni a következőket:


 

A marketing guru [Seth Godin]Seth Godin'">? (könyvei pl.: Purple cow: Transform Your Business by Being Remarkable; small is the new big; Permission marketing; The Guerilla Marketing Handbook) szerint az online marketing nem egyszerűen a hagyományos (offline) marketing eszközök online alkalmazását jelenti, hanem minőségileg új tevékenységet takar.

Az online marketing célja

Az online marketing alapelve összefoglalható a hagyományos marketing 4-lépéses folyamatával, azonban az Interneten a marketing tevékenység egyre inkább az eladó és az egyszemélyes piacot képző vásárló közötti kommunikációban valósul meg - áll a "The cluetrain manifesto", egy nagy port kavart, online marketinggel foglalkozó kiáltvány középpontjában. A kommunikátor szerepében az eladónak személyesebb módszerekkel van lehetősége cégének vagy szolgáltatásának ismertségét/identitását felépíteni, és ezzel végeredményben egy emberre szabottabb kommunikációt létrehozni. A kommunikáció célja tehát az is, hogy megalapozza a potenciális vásárlóban a bizalmat az eladó iránt.

Smith és Chaffey (2001) szerint az Internet segítségével a vásárlóra fókuszált marketing tevékenységet végezhetünk, miközben más üzleti tevékenységekhez kapcsolódva nyereségességet érhetünk el. Ezt a következő módokon hajthatjuk végre:

  • Azonosítás - az Internet hasznosítása piackutatási célokra, hogy felfedjük a vásárlók igényeit és akaratát,
  • Előrelátás - az Internet egy új információforrás és vásárlási csatorna. A csatornában jelentkező kereslet megértése kulcsfontosságú az online marketingbe fektetett erőforrások meghatározásánál. Példa erre az easyJet fapados légitársaság, amely eladásainak több mint 90%-át online hajtja végre, mivel az Interneten a szabvány termékek (mint pl. a repülőjegyek) iránti kereslet magas.
  • A vásárlói igények kielégítése - az online marketing sikerének szempontjából megkülönböztetett fontossága van a vásárlók igényeinek kielégítésének az elektronikus csatornán keresztül, mely olyan kérdéseket vet fel, mint a weboldal használhatósága, vagy annak teljesítménye, a kapcsolódó közönségszolgálat színvonala, és a fizikai termékek postázása.

Az online beszélgetések által létrejövő ember-ember kapcsolat fenti koncepciójának ellenzői szerint a vállalatok óvakodni fognak a marketing ilyen alkalmazásától, talán soha nem fognak teljes mértékben nyílt és őszinte beszélgetéseket folytatni a fogyasztókkal, mivel üzleti érdekeik nem egyeznek meg a vásárlók érdekeivel. A már említett kiáltvány (The cluetrain manifesto) ezt a gondolkodást is megengedi: azzal érvel, hogy azok a vállalatok, melyek ilyen módon hajtanak végre marketing tevékenységet nem csak a (rövidtávú) pénzkeresésre koncentrálhatnak. Ha ugyanis ezek az üzletek csak a pénzkeresésre fókuszálnak, ez a szoros online beszélgetésekből kiderül majd előbb-utóbb. És a piac ennek megfelelően fog reagálni, mivel a piacok az Internet jelenlétével olyan belső (vásárlók közötti) kommunikációs eszközhöz jutottak, mely hasonló az eladó és a potenciális vásárló közötti valós kommunikációs térhez.

Online marketing tevékenységek

A tevékenységek csoportosításának egyik lehetőségeként például, Smith és Chaffey (2001) könyvében öt olyan kulcsfontosságú marketing tevékenységet sorol fel (az '5Ss'-et), melyet egy szervezet online marketing taktikájának megvalósításához használhat fel. Egy (internetes) hírlevél szempontjából az 5Ss a következő:

  • Elad (Sell) - Növeli az eladásokat (egy hírlevél gyakran mind új vásárlók szerzésének, mind pedig a régi vásárlók megtartásának célját is szolgálja).
  • Szolgál (Serve) - Értéket ad (a vásárlónak plusz online előnyöket biztosít, mint pl. egy csak online elérhető ajánlat vagy részletesebb információ a vállalat termékekeiről vagy az ágazatról.
  • Beszél (Speak) - Közelebb kerül a vásárlóhoz egyfajta párbeszéd kialakításával. Jelenthet ez pl. online kérdőíveket vagy a vásárlók preferenciáinak kiderítését követés (tracking) segítségével - azaz hogy milyen tartalom iránt érdeklődnek vásárlóink.
  • Megtakarít (Save) - Költségek megtakarítása (elsősorban nyomdai és postai költségek, de akár pl. kérdőívezések költsége is)
  • Pezseg (Sizzle) - A márka (brand) kiterjesztése. A hírlevél a vásárlók tudatában tartja a márkát, és segít megerősíteni a márka értékeit.

 

A potenciális vásárlók figyelmének megragadása véghezvihető egyszerű módszerekkel, mint néhány, az új online világ által biztosított hirdetési lehetőség - pl. keresőmarketing hirdetés a keresőmotorokban ([SEM]?), [eDM]?-küldés stb. -, de kiterjedhet olyan bonyolultabb módszerekre, melyek számos honlapot érintenek, és sok ember figyelmét fókuszálják az általunk kívánt helyre. Legalább három olyan séma létezik, melyeket online figyelemfelkeltésre lehet használni, ezek a tölcsér-építés, a suttogó marketing és a "jópofa eszközök".

 

Egy [eladási tölcsér]? felépítése során alkalmazni kell a következő eszközöket: keresőoptimalizáció(SEO - "paid placement"), email hírlevelek, fórum marketing, hirdetések, affiliate és egyéb partner programok stb.; azaz minden olyan módot, mely lehetővé teszi, hogy a potenciális vásárló megkezdje a párbeszédet a vállalattal, tanuljon a vállalat termékeiről, szolgáltatásairól, vagy olyan koncepciókat és javaslatokat tegyen magáévá, melyek végül vásárláshoz vezetnek. A tölcsér felépítése sok időbe telik, és igényli az eladó folyamatos online tevékenységét.

 

A suttogó marketing (másnéven szájreklám - [WOM]?) általában sokkal gyorsabb és kevesebb munkát követel az eladótól. Lényege, hogy a vállalat egy terméke iránti érdeklődés - annak érdekes, involváló, meghökkentő vagy megdöbbentő tálalása miatt - "szájról-szájra" terjed mind online, mind pedig offline. A "Purple cow" című könyvet például nagyrészt ilyen módszerekkel sikerült nagy példányszámban eladni. A hír/pletyka itt leginkább blogok által terjedt el.

 

Végül az utolsó gyakran használt taktika az online figyelem felkeltésére egy ingyenes jópofa eszköz (cool tool) kibocsátása. Ez egy olyan eszköz, amit annyira jópofának tart az online közönség/közösség, hogy szeretné azt megosztani másokkal is: egy videóklip, egy "cuki kis" program, mint pl. egy rajzfilm karakter, ami a felhasználó deszktopján él.

Például az [eBay]? (a legnagyobb online aukciósház) mostanában újszerű keresőmarketinget használ, amit adat-tápláló (datafeed) marketingnek is neveznek, és aminek gyakorlati megvalósítása a keresőmarketing ún. fizetett bekerülésére (paid inclusion) hasonlít, de a felhasználók szemszögéből nézve egykapus módon. Az eBay-en eladó virtuális bolt-tulajdonos felviszi az általa eladásra kínált áruk és szolgáltatások adatait az eBay-re, majd onnan betáplálja ezeket az adatokat olyan hirdető csatornákba, mint a [Froogle]Froogle'">? (a [Google]Google'">?ár és online bolt keresője) és a [Yahoo Product Search]? (a [Yahoo]? termék keresője), illetve még húsz-harminc olyan oldalra, mely hasonló mechanizmussal működik. Az összes hirdetési csatorna végeredményben az eBay-beli virtuális boltra mutat. A módszer a fentebb már tárgyalt eladási tölcsér egy esete.

 

Az internet marketing gyakorlati folyamatának első lépése, hogy a kulcsszavas keresésekkel vagy valamilyen online hirdetés útján rátaláljanak a weboldalunkra (ld. keresőmarketing).  Kiemelt fontosságú terület révén érdemes részletezni a keresőkben való megjelenés lehetőségét. 

Keresőkből találatok eséllyel csak akkor érkeznek hozzánk, ha oldalunk benne van az első mintegy 30 találatban. Ezt három módon érhetjük el: 1.) természetes keresőmotor rangsorolással (a felmérések szerint a felhasználók nagyobb része nem nézi át a fizetett hirdetéseket a keresők találati oldalain), 2.) fizetve a találatokban a jó helyezésért (a Google-ben, a Magyarországon legnépszerűbb keresőben nem lehetséges), valamint 3.) a fentebb már említett fizetett (kulcsszavas) hirdetéssel a találati oldalon (pl. Google AdWords). Miután a keresőmotorokban a jó helyezés elérése nagyon nehéz lehet egy nagy piacon (mint pl. az angol nyelvű web), sokan a 2. és a 3. megoldást választják. Kisebb piacokon, amilyen pl. a magyar is, az első lehetőség is kivitelezhető megfelelő keresőoptimalizálással (SEO).

(A [dot-com lufi]? kipukkanása óta nyilvánvalóvá vált a kereső motorok számára, hogy a túlélés érdekében azonnali bevételt kell produkálniuk. Ezt először banner hirdetések segítségével próbálták elérni, de kiderült, hogy a látogatók nem regálnak a megfelelő mennyiségben a bannerekre. Így aztán megszülettek a fent említett hirdetési módszerek, azaz a fizetett hirdetési linkek. Ezek hatókörét bővíti ki pl. a Google a partner hálózat kiépítésével ([Google AdSense]?), ahol a hirdetések a tartalomban meglévő adott kulcsszavak esetén jelennek csak meg. A Google új fejlesztése, hogy a hirdetéskezelő AdWords-ben már "hangos" hirdetéseket is fel lehet vinni, vagyis a hirdetők saját maguk tölthetnek fel audiofájlokat, amik aztán lemennek a rádiókban.)

 

Másképp foglal össze az USA Direkt Marketing Szövetsége, aki szerint:

"Internetmarketing (nem e-mail): idetartozik minden az interneten és más online információs felületen történő, nyomon követhető hirdetés, ideértve a keresőmarketinget (mint a keresőmotorok optimalizálása vagy a keresőoldalakon történő hirdetés), banner hirdetések, érdeklődésalapú költségprogramok, társregisztráció, illetve lépcsőzetes marketingprogramok, amelyeknek része a virtuális csoporthoz történő csatlakozás, és amelyeknek a célja, hogy azonnali eladást generáljanak, érdeklődést keltsenek vagy hozzájárulásra beszéljenek rá."

 

 

Kapcsolódó linkek:

The clutrain manifesto: http://www.cluetrain.com

Az Egyesült Államok Direkt Marketing Szövetsége ([DMA]?) Link: http://www.thedma.org

 IAB Magyarország: http://www.iab.hu

 

 

Forrás:

 

Wikipédia

Neo Interactive online marketing ügynökség

 

 


A szócikkhez társított címkék:
digitális marketing , digitális reklám , neo interactive , online marketing







Patikapédia Ecopédia Netpédia Biciklopédia Vinopédia Jógapédia Webfazék Mammutmail
egyészségügyi
enciklopédia
gazdasági és
pénzügyi tudástár
internetes
tudástár
kerékpáros
tudástár
borkulturális
tudástár
jóga gyakorlatok,
tudástár
mindenki
szakácskönyve
nagy fájlok küldése

 


Kigondolta és létrehozta