A Cannes-i Reklámfesztivál a legismerettebb reklámverseny a világon, többtízezer nevezett alkotással, évente nagyságrendileg 10.000 körüli résztvevővel, konferenciaelőadásokkal, szemináriumokkal, kiállításokkal, melyeken meg lehet nézni a rövidlistára került műveket.
A fesztivált 1954 óta rendezik, az első 30 évben még felváltva Velencével. A fesztivál világhíres díja a Cannes Lion, azaz a cannes-i arany oroszlán. Kezdetben pusztán reklámfilm fesztivál volt Film Lions, ami 1992-ben egészült ki a sajtó és közterületi témával, azaz a Press Lions-szel és Outdoor Lions-szel (v. Poster Lions) , majd 1998-tól bevezették a Cyber Lions-t, Media Lions-t és Direct Lions-t is, és így médiatípusok szerint lefedték a teljes reklámozási területet. További kategória a Promo Lions - 2010-től [Promo & Activation Lions]? néven -, amiben a legjobb [sales promóció]?kat díjazzák.
2008-ban először Design Lions-t is kiosztottak (amit akkor a Coca-Cola megújult alupalack arculata nyert), 2009-ben pedig bevezették a PR Lions kategóriát (amiben az ausztrál The best job in the world kampány nyert fődíjat a debütáló évben). 2010-ben is jelent meg új kategória, a Film Craft Lions, amiben a filmkészítés mesterfogásait - rendezés, vágás, zenealkotás stb. - értékelik; 2011-től bevezették a kreatív hatékonyságot díjazó speciális Creative Effectiveness Lionst; 2012-től külön nevezési kategóriát kaptak a mobilos és mobilwebes megoldások (Mobile Lions), valamint megjelent a Branded Entertainment Lions kategória is. 2014-ben pedig bevezetik a termékdizájn, azaz a Product Design Lions kategóriát.
A fiatal tehetségeket Young Lions kategóriában jutalmazzák.
Az egy hét folyamán, amíg a Cannes-i Reklámfesztivál tart, folyamatosan dolgoznak a különböző zsűrik, az utolsó napra (szombat) hagyva a legnagyobb érdeklődést kiváltó Film, Film Craft, Creative Effectiveness valamint a Titanium & Integrated Lions (Titán és Integrált Oroszlán) díjakat.
Az ún. Grand Prix a legmagasabb elismerés, csak főkategóriákban osztanak ilyet, ott sem mindegyikben, csak amiben a nemzetközi zsűri kiemelkedőt lát (de legalább egyet kötelező kiosztani).
Kapcsolódó linkek:
A Cannes-i Reklámfesztivál hivatalos oldala: www.canneslions.com
A Kreatív Magazin szubjektív blogtudósítása a 2008-as fesztiválról: kreativcannes.blogspot.com