Az e-mail marketing a Direkt Marketing egy formája, ahol a kommunikáció e-mailben valósul meg. Az e-mail marketing fontos részét képzi az adatbázis marketing. Lényege az adatbázisban szereplő potenciális fogyasztók e-mail címére egy az adott terméket, vagy szolgáltatást bemutató elektronikus levél eljuttatása. Az e-mailek küldésének elsődleges célja az új vásárlók vásárlásra ösztönzése, valamint a meglévő vásárlók számára a vásárlói hűséget kívánja elősegíteni vagy erősíteni.
Fontos megállapítani, hogy az e-mail marketing nem spam, vagyis nem kéretlen reklámüzenet. A weboldalon, vagy egy nyereményjátékon a regisztráció során a fogyasztó önként egyezik bele, hogy adatait felhasználhassa a vállalat e-mail marketing céljára és időközönként e-mailt küldjön postafiókjába.
Előnyei:
- nagyszámú névből és más speciális információk alapján igen széleskörű adatbázis alakítható ki, ezen adatbázis osztályozásával kiválaszthatók a legmegfelelőbb személyek, akik számára a hirdetés alacsony költségekkel eljuttatható.
- az e-mail formájú hírlevél eljuttatása a fogyasztókhoz költségkímélőbb megoldás, mint a postai levél.
- az egyik leghatékonyabb online marketing eszköz, hisz nem szükséges a fogyasztónak ellátogatni az adott vállalat weboldalára az információk megszerzéséért, hanem saját e-mail címére érkezik az üzenet, amelyet az interaktív felhasználók fele megnéz naponta legalább egyszer.
- az e-mail marketing rendszereket lehet automatizálni, így ez a tevékenység minimális pénz és idő befektetést igényel.
- a környezetvédelem fontos részét képzi az e-mail marketing, hisz a reklámüzenet eljuttatását papír felhasználása nélkül kivitelezi.
Hátrányai:
- az e-mail marketing üzenetei hiába nem spam-ek, a hirdetéseket a címzettek kezelhetik spam-ként, vagyis kéretlen reklámüzenetként. A postafiókoknál létezik olyan beállítás, amely külön tárolja, vagy automatikusan törli a spam-ként kezelt üzeneteket, így lehetséges, hogy egyáltalán el sem jut az üzenet a potenciális felhasználóhoz.
Fontos megjegyezni, hogy mára ismertek olyan email marketing technikák, mellyel jó eséllyel növelhetjük megnyitási, kattintási arányainkat.
Az e-mail marketing számára is új lehetőségek nyílnak, hisz az IDTV előfizetők a televízión keresztül tudnak e-mail üzeneteket fogadni (és küldeni is természetesen). Az e-mail marketing az IDTV egyik műsorfolyamon túli lehetséges hirdetési formátuma.