Céginformáció:
A James Walter Thompson által 1864 december 5.-én alapított reklámügynökség egyike volt a világ első reklámügynökségeinek, és amely később J. Walter Thompson néven vált ismertté. A cég ősét egy new york-i, fiatalember, William James Carlton alapította: persze ez a vállalkozás még inkább egyfajta "reklámbrókerként" és könyvügynökként működött, nem pedig a mai értelemben vett reklámügynökségként. A Carlton & Smith néven elindult cég csak később vette fel a reklámügynökség titulust, amikor maga az elnevezés is értelmet nyert, ugyanis ekkorra már valóban kialakultak a reklámot készítő, kampányokat tervező ügynökségek. Négy évvel később csatlakozott a Carlton által vezetett irodához az akkor még csupán 20-ik életévét taposó James Walter Thompson, mint könyvelő.
1877 nevezetes esztendő volt az ügynökség életében, mert az alapító James Carlton kivonult az üzletből. James Walter Thompson, felismerve a reklámbizniszben rejlő lehetőségeket, megvásárolta egykori főnökétől a vállalkozást mindössze 500 dollárért, valamint további 800 dollárt fizetett a bútorokért. Ezután közel 10 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy az új tulajdonos kezébe került cég valódi reklámügynökséggé váljon, vagyis ténylegesen reklámot készítsen. Az ekkor már JWT Company néven bevezetett cég 5 évvel a századforduló előtt már teljes körű reklámszolgáltatásokat nyújtott, vagyis full service ügynökségként üzemelt: eseményeket szerveztek, csomagolás design-t és logókat terveztek.
A századforduló táján az amerikai piacon egyre nagyobb árverseny és piaci harc dúlt, pont emiatt a tudatos vállalatok a reklámot és a kommunikációt is egyre inkább használták a siker eléréséhez. A JWT 1896-ban teremtette meg a Prudential számára a máig ismert "Rock of Gibraltar" [szimbólum]?ot. Három évvel később pedig a fokozottan növekvő piaci igények oda vezettek, hogy az ügynökség megvetette a lábát külföldön is: megnyitották Nagy-Britanniai ügynökségüket, amely az első nemzetközi iroda volt. Az 1900-as évek első évtizedében rendkívül érdekes dolog történt a JWT-nél: egy hölgy, Helen Ladnsdowne lett az ügynökség vezető kreatívigazgatója. Ma már banálisnak tűnhet ez a kinevezés, de abban az időben a nők még nem nagyon dolgoztak, vagy ha dolgoztak is, csak a "női" mivoltukhoz közel álló munkát végeztek. Az üzleti életben egyetlen nő sem volt, a nagy áttörés többek között ennek a kinevezésnek is köszönhető.
A tízes-húszas évek "zsíros" megrendeléseket hoztak az ügynökségnek: Libby's, Aunt Jemina, Fleischmann's Yeast and Kraft, Pond's Cold Cream. A Kraft egyébként máig ügyfele az ügynökségnek, több mint 70 éve dolgoznak együtt. A világháborút követő években a reklámszakmát számos újdonság alakította: rádió, televízió, a modern technika megjelenése. 1947-ben a JWT egy televíziós színházi előadás keretében népszerűsítette a Kraft termékeit. 1952-ben készült el az az emlékezetes kampány, amelyben a híres író, Ernest Hemingway alakja népszerűsítette a Ballantine sört. A század első évtizedeiben a JWT erős növekedésen ment keresztül: 1963-ban például már 23 országban vezették be ugyanazt a terméket, a Kodak Instematic-ot. A hatvanas években az ügynökségi lánc rengeteg energiát és pénzt invesztált a médiatervezési és médiavásárlási tevékenységbe is.
A század második felében új ügyfelek, új szolgáltatások tömkelege gazdagította az ügynökségi hálózatot. A legjelentősebb mérföldkőnek viszont az számított, amikor a nyolcvanas évek közepén a láncot megvásárolta a WPP csoport. A világ egyik legnagyobb kommunikációs vállalat-együttesét Martin Sorrel alapította, aki korábban pénzügyi igazgatóként dolgozott több ügynökségnél. A sikeres befektető az eredetileg fémből készült bevásárlókocsikat gyártó vállalatból, a WPP-ből egy valódi marketing-központot fejlesztett ki. Ma már a JWT mellett az [Oglivy & Mather]? és a Young & Rubicam hálózatok is ide tartoznak, leányvállalataikkal együtt. A kilencvenes években a JWT hálózat megvetette lábát a közép-kelet európai országokban is: irodát nyitottak Lengyelországban, Moszkvában, Bulgáriában, Romániában, Prágában, Szlovéniában és természetesen Magyarországon is.
JWT Partners - a magyar iroda
A magyar iroda megalakulása legalább olyan regényes volt, mint az anyavállalaté. Hat fiatal szakember - akik közül négyen, egy kreatív, egy account, egy médiaszakember és egy menedzser a cégnél dolgoztak - úgy döntött, hogy a kilencvenes évek elején létrehoznak egy új, saját ügynökséget. Ebben az időben a legnagyobb láncok - mint például a McCann-Erickson, az Ogilvy&Mather és a Young & Rubicam - már mind működtek. Az említett fiatalok már az új kor jegyében, egy következő generációként léptek a porondra. Ezt jelzi az akkor megalakult ügynökség neve is: Next Generation Partners.
A cég már a megalakuláskor is a hálózat tagjának számított, hiszen kizárólagos képviseleti jogot kaptak. Az első fordulópontot a Sunsilk megbízás jelentette. Az elmúlt időszak egyik legjelentősebb történése - amely a magyar ügynökséget is érintette - az volt, hogy megalakult a MindShare. Nemzetközi szinten ugyanis a JWT hálózat médialáncát és az Ogilvy & Mather médiaügynökségét, a The Network-öt egy közös vállalatba vonták össze. Magyarországon a JWT addig házon belül működő médiaosztálya kivált a cégből, és az itthon eddig is külön működő The Network-kel együtt megalakították a MindShare magyar képviseletét.
2007 augusztus 1-től az addig kizárólag magyar tulajdonban lévő Partners JWT a nemzetközi JWT Worldwide hálózat tulajdonába került. A vállalat JWT Budapest néven működik tovább, a Wpp Group teljeskörű tagjaként.
Egyéb adatok:
Link: http://www.jwt.hu/
Releváns linkek:
JWT Budapest - nemzetközi tulajdonban (2007.07.31):
http://www.kreativ.hu/cikk.php?id=19809
Dreher - új reklámügynökséggel (2007.07.26):
http://www.kreativ.hu/cikk.php?id=19783