A médiafogyasztási szokásokra irányuló vizsgálatokat, statisztikákat és ezen felmérések eredményeinek elemzését nevezzük médiakutatásnak, mely alapján következtetéseket vonhatunk le egy-egy adott csoport médiával kapcsolatos magatartására.
A hatékony médiastratégia tervezéséhez szükséges a rendelkezésre álló megjelenési lehetőségek alapos elemzése. Az elemzés célja, hogy aránylag kevesebb megjelenéssel érjük el célcsoportunk lehető legtöbb tagját.
Főbb médiakutatási típusok:
Szindikált kutatások:
- TV nézőmérés (TV Audience Measurement)
- Rádiós közönségmérés (Broadcast Audience Measurement)
- Internetes web site (home page) audit
- Olvasottság mérés (Readership survey)
- Célcsoport Index (Target Group Index)
- Reklámköltés mérés (Advertising Expenditure Measurement - ADEX)
Ad hoc kutatások
- Nyomtatott sajtótermékek piacra bevezetése előtti termékteszt,
- Újbóli bevezetéshez (relaunch), márkaépítéshez olvasói profil, olvasói igények, sajtótermék imázs vizsgálatok, stb.
- Rádió: műsorvezetők népszerűsége, a csatorna imázsa, zenei stílusok fogadtatása, zeneteszt (telefonon vagy stúdióban), zeneszámok, sztárok kifáradási effektusának mérése, stb.
- Televízió: koncepcióteszt, kész műsornál vetítéses mérés in-home, in hall, csatorna imázs összehasonlító vizsgálatok, stb.
A médiakutatás eredményi utalhatnak:
- általános médiahasználati jellemzőkre (sajtóolvasási, rádióhallgatási szokások, televízióadók nézettsége, reklámokkal kapcsolatos vélemények, teletext, mozi stb.)
- sajtóolvasottságra (olvasási gyakoriság, legutóbbi olvasás időpontja stb.)
- rádióhallgatottságra (rádióhallgatás gyakorisága, rádióhallgatási szokások, rádióadók, stb.)
- televízió-nézettségre (televízió csatornák vételi lehetősége, televízió nézés egy átlagnapon, televízióadók, stb.)
- internet-használatra (hozzáférés, általános használat és cél, eltöltött idő, vásárlás, stb.)
- demográfiai és életstílus-jellemzőkre, vagyoni helyzetre (nem, életkor, jövedelem, lakás, ESOMAR státusz, iskolai végzettség, foglalkozás, érdeklődési területek, szabadidő, háztartás ellátottsága, stb.)
A médiakutatás módszerei lehetnek:
Mennyiségi kutatások - kvantitatív kutatási módszer, kérdőívvel vagy elektronikus eszközökkel, mennyiségi szempontból
Minőségi kutatások - kvalitatív kutatási módszer, főleg megkérdezésekkel, interjúkkal, minőségi szempontból
- spontán interjú
- strukturált interjú (jellegében hasonlít a kérdőíves adatfelvételhez)
- mélyinterjú
- kevert típusú interjú (vannak benne strukturált elemek, de bizonyos kérdéseknél szabadjára engedi az alanyt)
- életút-interjú (egyes szakirodalmak szerint a keverthez tartozik, de külön is lehet kezelni)
- fókuszcsoportos interjú