A hűségprogram célja a [vásárló]?k megtartása, hűségük elnyerése, hisz fontos a vásárlók motiválásra és hűségük jutalmazása.
A nagyszámú vásárlói bázissal bíró kereskedelmi cégek a minőség növelése és az árak csökkentése mellett szeretnék versenyelőnyüket más eszközökkel is növelni. Ennek egyik elterjedt módja a „hűség menedzsment”, ahol a hirdető a „szeretünk tartozni valahová és szeretünk kapni” életérzésre épít. A hűségprogramok keretében kaphatunk például [virtuális pénz]?t (pontokat), egyedi szolgáltatásokat, vagy ajándéktárgyakat. Az egyik közkedvelt törzsvásárlói program a pontgyűjtés, amikor minden vásárlással újabb virtuális egységeket halmozhatunk a személyre szóló egyenlegünkön, vagy újabb matricát ragaszthatunk pontgyűjtő füzetünkbe, amit később beválthatunk általában kedvezményekre.
Az [e-kereskedelem]?ben is gyakori a hűségprogramok alkalmazása, amit számos promóciós/online promóciós eszköz egészít ki. A legelterjedtebb ezek közül az online kereskedelemben is a pontgyűjtő akciók meghirdetése, illetve a CRM adatbázis intenzív használata (pl. e-mail marketing támogatásra).
A hűségprogramok egyik legfontosabb jellemzője, hogy a hűséget milyen módon honorálja a rendszer. Vannak olyan oldalak, ahol a vásárlások után jóváírt pontok ajándékokra, máshol kedvezményekre válthatóak be. Van, ahol a törzsvásárlók között nagyobb nyereményeket sorsolnak ki, utazást, szolgáltatást, vagy értékesebb tárgynyereményt.
Annak ellenére, hogy a vásárlók egyre több hűségprogramban vehetnek részt egyszerre, immár online is, az eszköz még mindig népszerű a marketingesek körében. Ennek hátterében az lehet, hogy a fogyasztók hajlandók vásárlói döntéshozásukat az elérhető kedvezményeknek megfelelően módosítani, még akkor is, ha a sokasodó hűségprogramok miatt a választás egyre összetettebb feladattá válik.
Hűségprogram keretein belül többféle lehetőség áll a vállalatok rendelkezésére:
- loyalty programok kialakítása,
- pontgyűjtő akciók szervezése,
- "legjobb vásárló" programok szervezése,
- klubprogramok szervezése,
- hűségkártyák kibocsájtása, stb.
A hűségprogramban résztvevő vásárlók számos előnyt élvezhetnek:
- kedvezményes áron való vásárlás,
- ajándéktárgyak elnyerése,
- ingyenes szolgáltatások igénybevétele,
- nyereményjátékban való részvétel lehetősége
- személyre szabott kiszolgálás, stb.
Kapcsolódó szócikk: vásárlói hűség